Visma Advantage har frågat sina kunder vad de tycker är viktigast när de väljer flyg och hotell. 369 företagare valde ut de tre viktigaste faktorerna som de tar hänsyn till när de ska boka sina tjänsteresa.
Nära nio av tio affärsresenärer, 85 procent, anger att priset är det allra viktigaste när de ska välja flygbolag. I andra hand kommer hur många avgångar flybolaget erbjuder, på 67 procent. God service och komfort är andra faktorer som anses vara viktiga. Minst viktigt på flyget är gratis wifi.
När de väljer hotell anger dock majoriteten av affärsresenärerna, 89 procent, att de lägger störst vikt vid hotellets läge. Sju av tio, 67 procent, anger priset som ett av de viktigaste kriterierna. Andra faktorer som är viktiga vid val av hotell är bra frukost och gratis wifi. Minst viktigt är städningen på hotellet.
– Undersökningen visar att svenska affärsresenärer är mycket kostnadsmedvetna. Flygbranschen är ett intressant exempel, där många nya flybolag etablerat sig på marknaden med lägre nivå på både service och pris. De har lyckats locka både privat- och affärsresenärer, säger Rickard Lindqvist, avtalsförhandlare på Visma Advantage.
Visma Advantage har frågat sina kunder vad de tycker är viktigast när de väljer flyg och hotell. De svarande valde ut de tre viktigaste faktorerna som de tar hänsyn till när de ska boka sina tjänsteresa. Undersökningen skickades till 10 000 företagare och besvarades av 369, vilket motsvarar en svarsfrekvens om 4 procent.
Leave a Reply